Ahad, 27 November 2011

Ilmu Itu Penting Sekali Ahad, 27 November 2011


Sejak akhir-akhir ini.. saya semakin terasa betapa kerdilnya diri ini bilamana ilmu ditambah ke dalam dada, tak kiralah sama ada melalui kuliyah-kuliyah pengajian ataupun melalui pembacaan.. saya dapat rasakan yang diri ini bukannya semakin hebat di hadapan manusia yang akan memuji-muji kita tapi semakin takut dengan azab yang akan menanti sekiranya ilmu yang diperolehi ini tidak dilaksanakan pada tempat yang sepatutnya, tidak dilaksanakan dengan sebaik-baiknya, tidak diamalkan dengan sepenuhnya.. kerana azab Allah yang pedih sedang menanti di negeri Akhirat kelak yang akan disediakan bagi mereka yang menyimpan ilmu dan tidak diamalkan ilmunya.

Perkara yang ingin saya ketengahkan di sini ialah berdasarkan daripada sebuah hadis Baginda Nabi Muhammad S.A.W yang bermaksud :

" Menuntut ilmu itu wajib bagi setiap orang Muslim "

( Hadis Riwayat Ibnu Majah )

Daripada hadis yang lain, Baginda Nabi Muhammad S.A.W ada bersabda yang maksudnya :

" Kelebihan orang yang berilmu dengan orang yang beribadah ( tanpa ada ilmu di dadanya ) ialah seperti kelebihan cahaya bulan pada malam ke-14 dengan bintang-bintang yang lain "

( Hadis Riwayat Abu Daud )

Malah saya tertarik dengan kesungguhan yang penuh ketegasan daripada kata-kata Saidina Umar Al-Khattab :

" Carilah ilmu sebelum menjadi pemimpin "

ILMU ALLAH itu tetap tidak akan habis ditulis dan dipelajari walaupun diambil air di lautan sebagai dakwat penanya. Buku dapat mengajar seseorang tentang hikmah dan kebijaksanaan tetapi tidak dapat menjelmakan orang yang bijak.Sebagai contoh mudah : katakan anda ingin belajar berenang..kemahiran berenang tidak dapat dipelajari melalui buku sahaja tetapi hanya akan dapat dipelajari apabila kita berada di dalam air.

Dengan kata lain, apabila seseorang itu menginginkan sesuatu ilmu maka dia perlu berguru dengan orang yang 'alim, yang punyai kemahiran dengan ilmu tersebut. Apatah lagi apabila ingin mendalami ilmu keagamaan.

Setiap daripada kita ingin memulakan perjalanan hidupnya menuju kejayaan tetapi berhati-hatilah dalam mengejarnya. Lihatlah pada satu-satu kejayaan itu dan telitilah ia betul-betul. Adakah ia benar-benar kejayaan yang ingin kita cari atau sebaliknya? Yang penting di sini adalah, adakah kejayaan itu benar-benar hakiki dan berkekalan, yang boleh membantu kita terlepas daripada azab Tuhan. Lihatlah betapa ramainya manusia yang mengecapi kejayaan tetapi dia lupa kejayaan itu banyak menjerumuskan dirinya ke lembah kemaksiatan kepada Allah S.W.T. Wa na'uzubillah min zaalikal hal.

Jadi KUNCI KEJAYAAN MINDA ialah PUNCA KECEMERLANGAN PEMIKIRAN.
meneliti sama ada ia adalah kejayaan sebenar-benar yang kita cari dan Allah suka dan redhai.

Walaubagaimanapun, Al-Qur'an dan Hadis Nabi Muhammad banyak mengungkapkan beberapa banyak ungkapan motivasi ..antaranya :

bersegeralah
berlumba-lumbalah
bersungguh-sungguhlah
bersabarlah
kuatkanlah kesabaranmu

Lihatlah, antara akhlak orang yang berjaya adalah optimis dan tidak berputus asa, mampu memperbaiki kesalahannya dan keluar daripada krisis serta mengubah kerugian menjadi keuntungan.

KELMARIN sudah pun berlalu,
HARI INI sedang berjalan dan
ESOK belum tiba.

Maka gunalah kesempatan HARI INI kerana kesempatan itu ialah HARTA YANG TERPENDAM.

Berjayanya Tindakan Seorang Mukmin itu apabila dia :
- tidak terlepas daripada akal yang sentiasa berfikir.
- pandangan yang sentiasa membina.
- lisan yang sentiasa berzikir.
- hati yang sentiasa bersyukur.
- bersungguh-sungguh untuk bersabar dalam bekerja.

Mereka yang berjaya dengan sebenar-benar kejayaan itu apabila :
- Diredhai Allah kerana keimanannya.
- Disayangi keluarga kerana kelembutannya.
- Dicintai manusia kerana akhlaknya.
- Dihormati masyarakat kerana manfaat yang diberikannya.

Kerana mereka adalah orang yang berjaya , yang selalu memelihara potensi dirinya dan potensi orang di sekelilingnya...mereka yang berjaya adalah mereka yang akalnya tidak tergugat dengan nafsunya. Kesabarannya tidak tergugat oleh kelemahan dirinya dan tidak terpedaya oleh hasutan serta tidak disibukkan oleh sesuatu yang tidak bermanfaat.

Tiada kejayaan SEMANIS MADU tanpa pengorbanan SEPAHIT HEMPEDU.
Kerana hebatnya sarang lebah itu bermula dengan setitis madu dan usaha yang berterusan.
Mengalah tidak ada sama sekali di dalam kamus orang yang hebat.

Namun, burulah DARJAT KEMULIAAN di sisi Allah S.W.T. walaupun engkau terpaksa dihambat KEHINAAN di sisi manusia..KEMULIAAN di sisi Allah akan merapatkan kamu dengan manusia, tetapi KEMULIAAN di sisi manusia akan menjauhkan diri kamu dengan Allah.

Lihatlah dan renungilah kata-kata Saidina Umar Al-Khattab :

" Jika aku tidur pada siang hari, urusan umatku tidak akan selesai. Jika aku tidur pada malam hari, urusan peribadiku pula tidak selesai "

Santunilah, Pelajari, Hayati dan Ambil iktibar daripada sifat-sifat para sahabat terdekat Nabi Muhammad S.A.W. iaitu :

SAIDINA ABU BAKAR AS-SIDDIQ memiliki kekayaan yang melimpah, namun beliau juga tampil menjadi khalifah dan pemimpin yang berwibawa dengan membawa keadilan, zuhud, ikhlas dan jujur.

SAIDINA UMAR AL-KHATTAB punyai semangat tinggi di sisi Allah, tegas di hadapan musuhnya, adil dalam menentukan hukum.

SAIDINA UTHMAN AL-AFFAN mempunyai peribadi yang lemah lembut, ahli dalam melaksanakan solat tahajjud dan gemar berinfaq. Beliau juga pemalu dan lembut hatinya.

SAIDINA ALI KARRAMALLAHU WAJHAH adalah seorang perwira yang perkasa, berani dan pemidato yang sangat hebat, yang mendalami ilmu agama. Malah Nabi Muhammad S.A.W sendiri ada pernah bersabda yang maksudnya : " Aku adalah gudang ilmu, maka Ali adalah kuncinya "

Lihatlah sahabat! Demi mendapatkan makanan, seekor semut akan berusaha naik beribu-ribu kali ke tempat yang tinggi dan seekor lebah akan terus pergi terbang jauh demi mendapatkan setitis madu.

Oleh itu berazamlah, selagi nyawa masih di badan maka selagi itulah kita harus menuntut ilmu. Harungilah sebarang ranjau di hadapan jika mahukan kejayaan yang hakiki.

Allah berfirman yang maksudnya :

"Adakah sama orang yang berilmu dengan orang yang tidak berilmu?"

Orang yang berusaha itu ibarat menanam pohon tumbuhan yang berbuah. Tumbuhan itu akan tumbuh bercambah dan berbuah. Ketika itu kita akan merasai nikmat dan kepuasan hasilnya.
Gunakanlah pancaindera kita dengan sebaik-baiknya kerana PANCAINDERA ialah ejen kepada kejayaan kita.

SEBAIK-BAIK LENGAN itu ialah lengan pekerja.
SEBAIK-BAIK KEPALA ialah kepala orang yang berfikir.
SEBAIK-BAIK MENGANTUK itu ialah orang yang bersolat tahajjud.
SEBAIK-BAIK KAKI ialah kaki yang melangkah ke hadapan.
SEBAIK-BAIK DARAH ialah darah para syuhada'.

Syair arab ada menyebut :

"Jangan katakan,
Umur masih muda remaja..
Masih banyak kesempatan..
Tetapi renunglah..
Ramai anak-anak kecil yang dikuburkan"

Tanamkan dalam diri..ilmu mesti dicari dan ditimba sebanyak mungkin malah hati pula yang penuh sarat dengan rasa keikhlasan dan mengharap mardhotillah akan dapat menyempurnakan tanggungjawab kita sebagai khalifah Allah di muka bumi ini. Mudah-mudahan usaha menyeru kepada kebenaran dan mencegah kemungkaran dipandang Allah sebagai usaha memartabatkan ISLAM di mata dunia.

Ambillah daripada sabda Rasulullah S.A.W. ini yang maksudnya:

" Sampaikan daripadaku walaupun hanya sepotong ayat "
( hadis sohih, riwayat Al-Bukhari daripada Abdullah b. 'Amri b. Al-'Ash )

Wallahua'lam bissowab.

Post Yang Berkaitan "Ilmu Itu Penting Sekali"


Tiada ulasan :

Sila Tulis Komen Di Sini :